FANDOM

Książka

Opis Edytuj

Książka Stephena Kinga, wydana w serii 6 odcinków, nazwanych przez autora broszurami. W klimacie przypomina ,,Skazanych na Shawshank", a sam autor uważa takie wydawanie książek za niezwykle zabawne.

Akcja powieści, zbliżonej klimatem do głośnej noweli tego samego autora, toczy się w Ameryce lat 30. Jej bohaterowie to więźniowie oczekujący na wykonanie kary śmierci i pilnujący ich strażnicy. Książkę zekranizował w 1999 roku Frank Darabont; główną rolę zagrał Tom Hanks. Wśród przebywających w więzieniu Cold Mountain skazańców znajduje się nieobliczalny, niezwykle agresywny młodociany zabójca William Wharton; jest Eduard Delacroix, niepozorny Francuz z Luizjany, który zgwałcił i zabił młodą dziewczynę; dla zatarcia śladów spalił kolejnych sześć osób. Jest wreszcie skazany za brutalny mord na dwóch małych dziewczynkach John Coffey, zagadkowy olbrzym o wiecznie załzawionych oczach, obdarzony niezwykłą mocą. Co łączy tych ludzi? Tę zagadkę usiłuje rozwiązać główny klawisz Paul Edgecombe, wierzący w niewinność Coffeya.

Film Edytuj

Na podstawie książki powstał głośny film z Tomem Hanksem w roli głównej. Premiera odbyła się 6 grudnia 1999 w USA, a w Polsce 24 marca 2000 roku. Został wyreżyserowany przez Franka Darabonta.

Opis filmu Edytuj

Emerytowany strażnik więzienny opowiada przyjaciółce o niezwykłym mężczyźnie, którego skazano na śmierć za zabójstwo dwóch 9-letnich dziewczynek.

Dane wydawnicze Edytuj

Oryginalny tytuł brzmi ,,The Green Mile". Książka została wydana ,,odcinkowo" w wersji anglojęzycznej w roku 1996, jak również pierwszej polskojęzycznej. Tłumaczeniem zajął się Andrzej Szulc. Pełną ,,Zieloną milę" można było kupić w roku 1999.