FANDOM

Postać

Wszystkie dzieci – poza jednym – dorastają.

—J.M. Barrie, Piotruś Pan i Wendy

Piotruś Pan - postać stworzona przez szkockiego powieściopisarza i dramaturga JM Barrie, przywódca zagubionych chłopców i wieczny chłopiec.

Piotruś Pan Edytuj

Historia Edytuj

Pochodzenie Postaci Edytuj

JM Barrie po raz pierwszy ukazał Piotrusia Pana jako postać w odcinku "The Little White Bird" (1902), powieści dla dorosłych, gdzie pojawia się jako siedmiodniowy niemowlak w rozdziale zatytułowanym "Piotruś Pan w ogrodach Kensingtońskich". Po sukcesie spektaklu 1904, wydawcy Barrie, Hodder i Stoughton, wydali rozdziały 13-18 z "The Little White Bird" i opublikowali je w 1906 roku w książce pod tytułem 'Piotruś Pan w ogrodach Kensingtońskich", z ilustracjami Arthur'a Rackh'a.

Powrócił do postaci Piotrusia Pana, czyli chłopca który nie chciał dorosnąć, pod postacią spektaklu, którego premiera odbyła się w dniu 27 grudnia 1904 w Londynie. Barrie później rozszerzył fabułę spektaklu w postaci powieści, wydanej w 1911 roku, jako "Piotruś Pan i Wendy".

JM Barrie stworzył swoją postać w oparciu o jego starszego brata, Dawida, który zginął w wypadku na łyżwach na dzień przed jego 14. urodzinami. Jego matka i brat mówili o nim jako "wieczny chłopiec".

Wczesne Życie Edytuj

Piotruś będąc niemowlęciem uciekł z domu, gdy usłyszał, że musi kiedyś dorosnąć. Odnalazł wtedy dzwoneczka, z którą udał się do ogrodów Kensingtońskich, gdzie trochę podrósł i bardzo zaprzyjaźnił się z Cynowym Dzwoneczkiem. Kiedyś planował wrócić do domu, ale ujrzał przez okno innego chłopca śpiącego w jego łóżku i wiedział, że rodzice go nie kochali.

Charakter Edytuj

Piotruś Pan, to stereotyp dumnego i beztroskiego chłopca. Twierdzi, że jest lepszy od innyc i przywłaszcza sobie cudze osiągnięcia (np gratulując sobie, gdy Wendy przyszyła mu jego cień). W sztuce i książkach, Piotruś symbolizuje egoizm dzieciństwa i jest przedstawiany jako zapominalski i egocentryczny.

Piotruś jest nonszalancki, ma diabła za skórą, jest nieustraszony i zarozumiały. Barrie pisze, że kiedy Piotr myślał, że umrze, nie czuł przestraszony, ale czuł tylko dreszcz, na myśl o przygodzie, bo uważa, że "Śmierć to kolejna wielka przygoda".  

Wygląd Edytuj

Wygląd Piotrusia nie jest opisany dokładnie, wiadomo jedynie, że ubiera się w ciuchy stworzone z liści posklejanych żywicą i nosi flet przyczepiony do pasa. Ma jeszcze wszystkie mleczne zęby i śliczny uśmiech.