FANDOM

Książka

Lepiej urodzić się bez ręki niż iść przez życie, nie będąc odważnym.

—Katherine Paterson, Most do Terabithii

Opis Edytuj

Terabithia to sekretna kraina, do której można dostać się jedynie za pomocą zaczarowanej liny zawieszonej dawno temu na drzewie rosnącym na brzegu rzeki. Władcami tej twierdzy w środku lasu są Jess i Leslie. Terabithia jest ich tajemnicą. Strzegą jej i walczą o nią. Jednak pewnego dnia wydarzy się coś, co wszystko zmieni…

Streszczenie Edytuj

Poniższy artykuł może zawierać spoilery

Dziesięcioletni Jees, uczeń piątej klasy w Lark Creek, przez całe wakacje przygotowywał się do międzyklasowych zawodów w bieganiu. Każdego ranka wychodził biegać, a gdy nadszedł pierwszy dzień szkoły, chłopcy wybrali się na szkolne boisko by rozpocząć zawody.

Dzięki Jees'owi do zawodów zostało dopuszczona również Leslie, która okazała się być szybsza nawet od Jees'a. Leslie biegała razem z chłopcami i wygrywała za każdym razem, co zniechęciło ich do organizowania dalszych zawodów.

Jees był zakochany w swojej nauczycielce od muzyki, i choć jak każdy z początku nie lubił Leslie, gdy zobaczył, że pani Edmunds ją lubi, też zmienił co do niej zdanie. Dzieci zaprzyjaźniają się ze sobą i postanawiają, że muszą znaleźć dla siebie tajemnicze miejsce, o którym istnieniu będą wiedzieli jedynie oni.

Sześcioletnia siostra Jees'a chciała. May Belle, była w niego bardzo zapatrzona i chciała iść rzazem z nimi, ale udało im się przekupić dziewczynkę wycinankami lalek. które zostały Leslie z dzieciństwa.

Dziewczynka razem z Jees'em dotarli do strumienia, który można było przejść na dwa sposoby. Po przewróconym pniu drzewa, oraz "lecąc" na magicznej linie, którą wybrali. Miejsce po drugiej stronie strumienia Leslie nazwała Terabithią, a siebie i Jees'a ogłosiła jej władcami. Wybudowali tam domek na drzewie, który był ich zamkiem i często tam przesiadywali.

W szkole nauczycielka poleciła dzieciom, by napisały pracę na temat programu, który miał tego dnia lecieć w telewizji, ale Leslie nie miała telewizora, gdy dziewczyna się do tego przyznała cła klasa zaczęła się z niej śmiać. Leslie w autobusie usiadła na miejscu dziewczyny ze starszej klasy i Jees, by jej pomóc zwrócił uwagę Janice na siebie, krzycząc "Towarzystwo odchudzania oczekuje na ciebie!". Przez co dziewczyna następnego dnia zemściła się na nim udając, że się przewróciła i, że to Jees podstawił jej nogę, kierowca autobusu wyprosiła go i chłopak musiał wracać do domu pieszo.

Janice razem ze swoimi koleżankami znęcała się nad młodszymi, potrafiła nawet zmuszać dziewczynki, by płaciły jej za wejście do toalety. Gdy siódmoklasistka kradnie biszkopt, który należał do młodszej siostry Jees'a, Leslie postanawia, że się na niej zemszczą.

Dzieci napisały list, w którym puszą, że chłopak w którym Janice się podkochuje umawia się z nią na randkę. Przyjaciółki siódmoklasistko rozpowiadają to po całej szkole i gdy prawda wychodzi na jaw Janice staje się pośmiewiskiem.

Jees nie ma pojęcia co dać Leslie jako prezent gwiazdkowy. Chciał coś dla niej narysować, ale nic nie wydawało mu się dostatecznie dobre. Nie mógł wydać na to pieniędzy, bo obiecał siostrom, że dorzuci się na prezent dla May Belle. Wracając autobusem ze szkoły dostrzega znak, SZCZENIAKI DO ODDANIA W DOBRE RĘCE, i gdy w wigilię widzi się z Leslie daje jej w prezencie szczeniaka, którego ta nazywa, Książę Terrien i ogłasza go królewskim błaznem.

Po świętach ojciec Leslie zajął się naprawą w domu w czym pomagała mu dziewczynka oraz Jees. Zajęło im to dużo czasu, przez co nie odwiedzani Terabithi, i gdy tylko weszli do królestwa musieli stoczyć walkę z niewidzialnym wrogiem, którą udaje im się wygrać.

Leslie usłyszała płacz Janice w szkolnej łazience, Jees namówił przyjaciółkę, by z nią porozmawiała. Okazało się, że Janice jest bita przez ojca, a gdy powiedziała o tym koleżankom, te rozpowiedziały to w całej szkole. Leslie poradziła jej, żeby się nie przejmowała i opowiedziała o tym jak naśmiewali się z niej, gdy powiedziała, że nie ma telewizji.

Na Wielkanoc cała rodzina Jees'a wybierała się do kościoła. Jako jedyny w całej rodzinie nie dostał nic z te okazji, dlatego poprosił mamę, by Leslie pojechała razem z nimi, ta zgodziła się pod warunkiem, że dziewczynka normalnie się ubierze. Leslie mimo tego, że nigdy nie wierzyła w boga, bardzo przejęła się jego historią.

Dużo padało i woda w strumieniu oddzielającym dzieci od Terabithi bardzo się podniosła. Jees wstydził się powiedzieć Leslie, o tym, że boi się teraz dostać się na drugą stronę za pomocą liny, ale przed nieprzyjemną rozmową uratowała go nauczycielka od muzyki, z która zaprosiła go na wycieczkę do Waszyngtonu, gdzie wspólnie z nim pojechała do muzeum.

Gdy Jees wrócił do domu zastał zasmuconą rodzinę, która myślała, że chłopak umarł. Okazało się, że tego dnia, Leslie sama postanowiła wybrać się do Terabithi, ale lina dzięki której miała tam dotrzeć zerwała się i dziewczynka się utopiła.

Jees był załamany śmiercią przyjaciółki, i nie dopuszczał do siebie myśli, że mogło jej się coś stać. Gdy wyruszył do Terabithi May Belle poszła za nim. Niestety mało nie spadła z przewalonego drzewa, po którym można się było przedostać do krainy. Jees wybudował most do Terabithi, a May Belle została jej nową królową.
Koniec spoilera
'